مرکز بهداشت ساری
۱۳۹۶ جمعه ۳۰ تير
br ENGLISH
تاریخ: 1393/11/15 تعداد بازدید : 42
والدين كودكان استثنايي تحت آموزش مهارت هاي فرزندپروري قرار گرفتند.
روابط عمومي مركز بهداشت شهرستان ساري:واحد سلامت روان مركز بهداشت ساري،جمعي از والدين دانش آموزان مدرسه استثنايي شهر را تحت آموزش مهارت هاي فرزندپروري قرارداد.

روابط عمومي مركز بهداشت شهرستان ساري:واحد سلامت روان مركز بهداشت ساري،جمعي از والدين دانش آموزان مدرسه استثنايي شهر را تحت آموزش مهارت هاي فرزندپروري قرارداد.

كودك استثنايي اول يك كودك است (انسان است با همه خصوصيات و صفات يك انسان) و بعد كودكي است با خصوصيات و تفاوت هاي استثنايي نسبت به ساير كودكان. و همين ويژگي ها و خصوصيات است كه معلمان و اولياء بايد خودشان را با آن سازگار كنند. كودك استثنايي يعني كودكي كه نياز به مراقبت و توجه خاص دارد، كودكي است كه در يكي از دو انتهاي طيف توانايي هاي ذهني قرار مي گيرد.

در واقع بين تمام خصوصيات رواني و جسماني و تمام استعدادهاي مختلف هر فرد تفاوت هاي مشهودي موجود است، پس مي توان گفت كه هر فرد نسبت به افراد ديگر استثنايي است و كلمه استثنايي بطور اعم و به معناي دقيق علمي خود نمي تواند فقط به گروه هاي خاصي از افراد جامعه اطلاق شود.

بنابراين آنچه كه ما اصطلاحاً " كودك استثنايي" مي گوئيم بدين معناست كه كودك از نظر هوشي و جسمي و رواني و اجتماعي بميزان قابل توجهي نسبت به ديگر همسالان خود متفاوت مي باشد و نمي تواند بنحو مطلوب حداكثر استفاده از برنامه هاي آموزش و پرورش عادي ببرد.

در اينگونه كودكان واكنش ها، ويژگي هاي خاص دارد بدليل اينكه كودك رشد فكري كامل ندارد و بدليل اينكه نمي تواند بر رفتارهاي خود كنترل داشته باشد و يا اگر عمل خلافي از او سر زد احساس گناه و تقصير كند، چون از نظر شخصيتي نارس و نا بالغ است، ناگزير نيازمند به توجه خاص و آموزش و خدمات فوق العاده اي است.

كودكان استثنايي، اعم از نابينا، ناشنوا، كم توان ذهني و جسمي – حركتي مي توانند با آموزش درست به مهارتهاي فردي و اجتماعي دست يابند.

آموزش مهارتهاي فردي و اجتماعي متناسب با توان آن ها، به سازگاري شان با محيط و جامعه كمك مي كند.

آموزش غير مستقيم، مانند بازي، نمايش، آواز خواندن جمعي و بازيهاي سنتي در گروه، رشد اجتماعي و فكري او را بالا مي برد و حس بودن و اميد را در او زنده مي كند. آموزش يك حرفه يا يك مهارت ساده در هر زمينه اي كه كودك يا نوجوان استثنايي به آن علاقه نشان بدهد، برايش ضروري و حياتي است . به شرط آن كه علاقه مندي هاي او را كشف كنيم .

با كمك گرفتن از ادبيات، اعم از شعر از قصه و با بهره گيري از كتاب خواني و قصه گويي مي توان درك و تمركز اين كودكان و نوجوانان را بالا برد و آن ها را شاداب و با نشاط بار آورد. پدران و مادران اين گروه از كودكان مي توانند توانمنديهاي فرزندشان را در قالب قصه هاي كودكانه به زباني ساده بيان كنند.

با ياري گرفتن از موسيقي به ويژه موسيقي درماني، مي توان كودك و نوجوان استثنايي را از انزوا رهانيد و به او اعتماد به نفس بخشيد. زيرا هنر وسيله اي موثر براي پاسخ دادن به نيازهاي رواني اين كروه از كودكان است.

ورزش نيز به هر شكلي كه با توانمندي جسمي كودك استثنايي تناسب داشته باشد، برايش يك ضرورت است.

هرگز آموختن را براي خود و فرزندانمان از ياد نبريم. آموختني كه لذت و شادي در بر داشته باشد، نه شكنجه و عذاب.

روزبه،كاشناس مسؤل سلامت روان شهرستان ،با اين هدف كه دانش آموزان كم توان ذهني به توجه بيشتري نياز دارند،والدين دانش آموزان مدرسه راهنمايي و دبيرستان استثنايي كولا ئيان راتحت آموزش كارشناس سلامت روان قرار داد. همچنين در رابطه با مشكلات خانواده هاي داراي كودكان استثنايي به بحث پرداخت و راهكار هاي لازم جهت كنترل هيجانات فرزندانشان را بيان نمود.

والدين كودكان استثنايي تحت آموزش مهارت هاي فرزندپروري قرار گرفتند.
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal